El projecte educatiu de l’escola Ítaca contempla com a
fonamental en l’educació dels nostres alumnes el ser competents en base als
quatre pilars de l’informe Delors: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre
a estar amb els altres i aprendre a ser.
Arribats a 6è. curs el nostre sistema educatiu dona per
finalitzada una de les etapes escolars: la primària. També contempla una
avaluació sobre les competències per veure/saber si s’ha assolit allò que es
pretenia des de l’inici. D’alguna manera “llicenciem” uns nens i nenes. Se
suposa que amb les eines necessàries per encarar una nova fase de la seva vida
d’infants, de camí cap a l’adolescència.
L’escola també volem “avaluar” la competència dels nostres
alumnes, acompanyant-los durant uns dies a viure: coneixent, fent, convivint i,
en definitiva, sent.
És per això que s’organitzen aquestes colònies/convivències
especials: durant 10 dies, del 5 de juny al 14, estarem caminant entre
Logroño i Burgos aprofitant la infraestructura del Camí de St. Jaume.
I en aquest temps preveiem:
- CONÈIXER,
Altres terres peninsulars amb paisatges naturals i
humanitzats diferents dels habituals.
Persones amb una història col·lectiva i un dia a dia social i
polític que els ajudin a començar a prendre consciència del propi.
Una llengua veïna com a única llengua de comunicació.
Una mica més de l’evolució de l’ésser humà: visites al
Jaciment d’Atapuerca i al “Museo de la evolución humana” de Burgos.
- FER,
Ser autònoms en la quotidianitat:
endreça i higiene personal del cos i del vestuari;
responsabilitzar-se de la pròpia alimentació, comprar,
cuinar, consumir,...;
control de la pròpia economia domèstica: cada infant
disposarà, diàriament, dels diners suficients per la seva manutenció;
parlar, compartir, escriure,...
- CONVIURE,
És en el grup que ens podrem sostenir davant les dificultats
i és amb l’aportació individual de cadascú que el grup es podrà sostenir
harmoniosament tant en la fortuna com en
l’adversitat.
Valors com: comprensió, tolerància, generositat i contenció,
són vivenciats dia a dia, moment a moment.
Viure l’altre per veure que hi ha diverses maneres d’habitar
el món, que la de cadascú dins la família n’és una més, però no l’única.
- SER,
Ser en el grup sense diluir-se en ell. Tenir i mantenir el
propi criteri sense que calguin enfrontaments, ens fa capaços de poder escoltar
també criteris diferents i valorar-los per esdevenir tots més rics
interiorment.
Anar més enllà d’un mateix, de l’ego de la infància per
iniciar i afrontar la nova etapa; heus aquí la veritable competència.
També aprofitem per fer un cant a les famílies que creuen i
confien en l’escola.
Procurem sempre estar a l’alçada d’aquest alt llistó educatiu
que tots els nens i nenes es mereixen.